torsdag 23 maj 2013

Pronationsstöd my *ss..

http://www.marathon.se/inspiration/myter-och-sanningar-om-barfotalöpning

Läste detta inlägg på marathon.se och blev riktigt upprörd!
Nu är jag trött på detta tjat om att VI MÅSTE HA ordentliga, uppbyggda
skor med pronationsstöd. Självklart ska man vara försiktig med att gå från
ett par "vanliga" löparskor till att springa med barfotaskor eller lättviktsskor!

Nej, jag säger inte att alla kan använda barfotaskor. Tvärt om är det direkt olämpligt för vissa (t.ex kraftigt överviktiga personer som aldrig sprungit tidigare).

MEN. För mig har lättviktsskor & Fivefingers lett till:

- Starkare fötter & vader
- Ett tekniskt bättre löpsteg (även med vanliga skor)
- En lättare, skönare känsla i steget
- NOLL skavsår!

Och då ska tilläggas att jag pronerar ganska kraftigt!
Har tidigare haft problem med stel, öm ländrygg efter
perioder av mycket löpning. Men nu känner jag väldigt
sällan av detta.. Skornas förtjänst eller icke...?
Liite konstigt tycker jag att det är att min grava pronation
inte leder till skador nu när den inte för något stöd....


VAD HAR NI FÖR ERFARENHETER AV BARFOTASKOR?
Skulle vara roligt att få igång lite diskussion...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar