onsdag 8 maj 2013

Är du en "orolig själ"?


Är du ängslig av dig? Ta följande test. Svarar du jakande på de flesta frågor, kan du ha en sådan störning i din personlighet.
 
Ja
Nej
Jag kan ofta inte sova på grund av oro.
  
Jag kan inte tänka mig att missa en buss eller ett tåg. Själva tanken är mycket plågande.
  
Alla säger att jag oroar mig i onödan.
  
Jag betalar alla räkningar omedelbart.
  
Om någon bli sen till ett möte, är jag rädd att något har hänt personen på väg dit, förmodligen en olycka.
  
Jag dubbelkollar allting.
  
Jag inser mycket sen att jag har oroat mig i onödan.
  
Överraskningar av alla slag ger mig hjärtklappningar.
  
Jag känner mig orolig av ingen anledning alls.
  

Ingen nyhet direkt! Svarade ja på sex frågor, ett nja och två nej.
Kan tänka mig att det inte märks så mycket på mig. Men familj och nära vänner märker det nog ganska väl. Det är i MÅNGA lägen ett stort hinder. Men å andra sidan har jag ganska stor nytta av det inom vissa områden. Tex i arbetslivet (på gott och ont).
När jag har "full koll" mår jag som bäst. Ett visst mått av ovisshet kan jag hantera. Men blir det för många överraskningar/ för mycket utanför "det vanliga" blir jag väldigt stressad och mycket tankspridd! 
Har kommit fram till att jag måste acceptera att det är så jag fungerar. Efter hand blir nya saker rutin, och då lugnar jag mig. Däremot jobbar jag med att inte ha samma kontroll hemma. Jag undviker oftare att planera ledig tid (när det går) och försöker att vara lite mer spontan och framför allt- ATT LYSSNA PÅ KROPPEN! 
Har också (till slut) förstått att jag inte är ensam. Det måste jag säga är en lättnad (låter lite dumt kanske). Men det hjälper faktiskt att prata med andra "ängsliga själar"! 
HUR MÅNGA JA-SVAR FICK DU?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar